-->

Manfaat Hebat Ikan Betutu Bagi Kesehatan Manuisa

- 4:10 PM
Berbicara mengenai Manfaat Ikan Betutu, ikan yang memiliki nama latin Oxyeleotris marmorata ini memiliki kandungan gizi yang cukup beragam, diantaranya vitamin B1, B2, B6, E, F, albumin dan enzim, serta hormon. Dimana keseluruhan kandungan gizi tersebut mampu memberikan manfaat baik untuk tubuh, baik bagi kesehatan maupun kecantikan. Bahkan, ikan betutu untuk ibu hamil juga sangat disarankan agar membuat sang jabang bayi menjadi lebih sehat. Berikut manfaat ikan betutu yang perlu Anda ketahui 

7 Manfaat Ikan Betutu Bagi Kesehatan Manusia

1. Menyembuhkan nyeri
Memiliki kandungan albumin, tak heran jika ikan malas ini mampu menyembuhkan rasa nyeri yang muncul usai menjalani operasi. Dimana rasa nyeri tersebut bisa saja muncul dari jahitan setelah operasi berlangsung. Untuk menyembuhkannya secara optimal, konsumsilah ikan betutu ini secara teratur tiap hari.

2. Mengeringkan jahitan
Selain menyembuhkan rasa nyeri, kandungan albumin dalam ikan betutu rupanya juga mampu mengeringkan jahitan pasca operasi. Hal tersebut disebabkan albumin berkemampuan untuk menyatukan jaringan kulit di dalam tubuh dalam jangka waktu yang lebih cepat. Dengan demikian, luka bekas jahitan pun akan mengering secara perlahan-lahan. Mengonsumsi ikan betutu tentunya sangat disarankan untuk mengeringkan jahitan karena luka bekas jahitan operasi yang tidak cepat kering biasanya berdampak kurang baik, yakni akan berair dan menimbulkan terjadinya infeksi.

3. Mengobati patah tulang
Manfaat ikan betutu lainnya ialah dapat mengobati patah tulang. Hal ini tidak terlepas dari tingginya kadar albumin yang dimiliki oleh ikan betutu. Kadar albumin yang tinggi mampu memulihkan sel-sel tubuh yang rusak, serta terbelah. Mengingat para penderita patah tulang biasanya memiliki sel yang terbelah.

4. Menyembuhkan luka bakar
Ketika mengalami luka bakar, beberapa sel yang terdapat dalam tubuh akan mengalami kerusakan. Dalam hal ini, ikan betutu berguna untuk memulihkan sel-sel yang rusak. Dengan pulihnya sel-sel tersebut, maka luka bakar pun akan sembuh dalam jangka waktu yang lebih singkat.

5. Mengobati penyakit hepatitis
Kandungan albumin yang dimiliki oleh ikan betutu memang memiliki banyak manfaat, termasuk untuk mengobati penyakit hepatitis. Penyakit hepatitis sendiri disebabkan oleh banyak hal, salah satunya ialah ketidakmampuan hati untuk memproduksi albumin. Untuk mengatasinya, konsumsilah daging ikan betutu agar produksi albumin dalam tubuh semakin meningkat dan penyakit hepatitis akan teratasi.

6. Menghaluskan kulit
Manfaat ikan betutu lainnya ialah menghaluskan kulit. Hal ini disebabkan kandungan vitamin E dari ikan ini cenderung sangat tinggi yang mampu membuat kulit menjadi lebih halus. Untuk hasil terbaiknya, konsumsilah ikan betutu setidaknya 100 gram tiap harinya.

7. Membuat awet muda
Tidak hanya menghaluskan kulit, mengonsumsi ikan betutu secara rutin juga mampu membuat wanita menjadi lebih awet muda. Pasalnya, vitamin E yang dikandung oleh ikan betutu mampu memusnahkan sel-sel kulit mati yang terdapat di permukaan wajah, serta meremajakan kulit. Dengan demikian, wajah pun akan terhindar dari berbagai kerutan dan terlihat awet muda.

Memiliki manfaat yang terlampau banyak, tak heran jika jenis ikan ini banyak dibudidaya. Selain dikonsumsi sendiri, ikan betutu juga sangat laris manis ketika dijual karena minat masyarakat yang cenderung tinggi.

Nah itu dia beberapa Manfaat Ikan Betutu untu kesehatan manusa, semoga bisa bermanfaat bagii teman teman semua

1 comments:

avatar

Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye📢😉
Assalamualaikum salam sejahtera warga group📢

1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit lutut kronik dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4, pesakit gout kronik dan juga produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.

2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba saya ni. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh diubati insya Allah.☺👍🏻

3) banyak pengalaman dah saya berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan gout. Ramai yg dh pulih.

4)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dan lain lain

5) Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi bunyi tulang yg sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.


Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar kanser yg tepat .💪🏼


▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.

..........................................................................
▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 6tahun.
Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
....................................................................................................................................................
▪Puan Rohana Binti Ismail seorang yang cergas dan aktif dalam mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu dan lain2 gunung di Malaysia tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan sehingga nk turun tangga di ofis pun terpaksa turun bagaikan ketam turun tangga sebab lutut bengkak. Setelah minum jus ini, dalam masa 1 minggu saja kaki beliau dah semakin sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 mingu saja mampu berjoging kembali, naik bukit dlm 8km jauh nya dah tak sakit2 dah lutut.
..........................................................................

▪️ Kanser Limforma B - cel tahap 4

En Shahrizal Taib, 41 tahun, pesakit kanser Limforma b cell tahap 4 ketulan di paru paru 8 cm pernah kena tebuk paru2 sebab berair ,tahun 2020. Dia mula minum jus herba pada tahun 2021. Pernah jalani kimoterapi 8kali dan radioterapi 15kali. Dia minum jus herba ini semasa dalam kimoterapi dan badan terasa bertenaga, tidak mengganggu proses kimo malah amat memberi tenaga tidak seperti pesakit lain yg tak minum herba. Herba bukan beri tenaga saja tp merawat sampai sembuh.


Call order wasap@call- En Mohd Zuhairi Bin Noordin- 017-4687570


EmoticonEmoticon

 

Start typing and press Enter to search